ÉRDEKESSÉGEK

A fejszerelvények több lemez esetén alumínium öntvényből készülnek, míg egyfejes változatban található lemezből kivágott is. Kikapcsolt állapotban a kart rögzíteni kell. Régen külön elektromágnessel és billenőkarral, manapság inkább egy kis állandó mágnessel oldják meg. Az elektromos hajlékony fólia és a fejkábelek csatlakozása is változatos. Van vezetékes, fólia-fólia kapcsolat, és ezeken belül is forrasztott, vagy sajtolt (hidegen folyatott) kivitel. Mindezt mini méretekben. Ez egy hozzáférhető "monstrum" .A karok mozgatása is különböző. Régen léptetőmotorral acélszalagos vagy fogasléces, a maiakban csak lineáris motorú típust használnak. A fejszerelvény parkoló állapota is változó. A 3,5-es eszközökben szinte mindenhol a motorhoz közel érdesített felületű parkoló pályán , míg a 2,5-es eszközökben lemezen kívüli villán nyugszanak a fejek. Szinte mindenhol csavarral rögzítik a lemezt a motoron. Egy típusnál találkoztunk zeger gyűrűvel. Egy régi MFM HDD fedelét rugólemezek tartják csavarok helyett. Itt látható, hogy hibátlan lemez nincs. Míg a mai eszközök "házon belül" elrejtik a felület hibáit, addig régen azokat a gyári táblázat alapján meg kellett adni az operációs rendszernek. Ez a táblázat van a fedélen. Találkoztunk maximum 6 lemezt befogadó 3,5-e eszközzel, meg speciális csavarfejűvel is. Az egyre nagyobb forgási sebesség több gondot is okoz. Jobban kell hűteni, valamint a levegő sebességét csökkenteni kell, hogy a légrés a faj alatt elég kicsi legyen. Ezért a lemezek közé egyes típusoknál bordákat helyeznek. Végül egy fődarabokra szétemelt 2,5-es drive . Adatmentéskor nem egyszer jóval tovább kell "boncolnunk".

<vissza>